sayaç

Din Nüvab Bilgileri İle Fotograflar






 EĞİTİM VE ÖĞRETİM
DİN İNANIŞLARI -DİNİ  DERSLER
VE NÜVAB ÖĞRENİMİ 

Köyümüzde eğitim ve öğretim daha Osmanlı  döneminde  kuran dersleriyle başlamış. Kuran dersleri hususi hocalar tutularak, ders alarak okutuluyordu..Kuran kitabı bitince,yani kuran kitabı sona erdiğinde hatim edilerek dualar yapılıyordu. Köyün her ikisinde de mahallelerin caminin avlusunun içinde Müslüman Türklere kuran dersleri hocalar tarafından okutuluyordu. Bu yıllar nüfus azlığı olduğu için, belki tahminen mezar yeri dolunca, cami avlusunun içine ölen köy sakinleri defin ediliyormuş.
          Bu yıllarda din inanışları en önemli ve en ilerde geliyordu ve bu zamanlar herkes dine inanır ve dini vecibelerini gönül rızasıyla yapıyordu. Bu yapılan dine karşı görevler her hangi birinin etkisinde kalmadan, isteyerek yapılıyordu. Kuran okumayı ve din derslerini okuyan öğrencinin babası hocanın yanına gittiğinde çocuğun okuması için hoca’ya şöyle diyormuş “Eti senin kemiği benim“ böyle deyince hoca acır mı, çalarmış dayağı, o çocuk okumazsa, dersini bilmezse hatta falaka’ya bile yatırırmış.
        Tursunda Müslüman Türklerin yaşadığına göre belki  bu yıllarda burada cami olup olmadığı hakkında fazla malumat edinemedim. Küçük Tursun Camisi belki o vakitler yoktu, ben şöyle tahmin ediyorum ki,.1290 hicri  1878 ( M )  yılında arşivde olduğuna göre bu 131 nüfusluk olan köy hiç camisiz olur mu? … Akıl var mantık var işte her şey meydanda nüfusu 73 imiş ama ben de kararsızlık içinde kaldım. Tursun köyün Büyük Tursundaki cami bütün komşu köylerden önce kurulduğu bu bir gerçektir.
        H 1290 -- -1878 M yıllarında küçük Tursunda cami var olduğuna dair kanıt Berber Hasan 1915 yılında küçük Tursunda oturdukları vakit bu camide okumuş. Bu camide 1933 yılına kadar ibadet yapılmış, fakat bu yıllarda bir göç dalgası gelerek orada bulunan bütün Müslüman Türkleri süpürüp almış götürmüş ait oldukları ana vatanları olan o yere. Yukarki mahallede yani Küçük Tursunda fazla Türk olmadığı için camiyi yıkarak odunlarını Büyük Tursun mahallesine 1935 yılında taşımışlar.  Köyümüz gençleri bu yıllarda yeni açılan Medrese ve Nüvablarda okumuşlardı . Köyümüzde hayli genç bu tür din medreselerinde yokluk olmasına ramen yine de en azından bir imam hatip okulu çıkaranlardfa olmuştu .


NÜVAB’ IN TALİ         
BÖLÜMÜNDE OKUYANLAR

1, Mustafa   Öztürk  ( Öztürk ) 

MEDRESEDE  OKUYANLAR

1 , Mustafa   Recep (  Öztürk )
2 , Adem Zülküf Adem
3 , Vehbi   Mehmet ( Kahraman )

RÜŞTİYEDE  OKUYANLAR

1. İdris  Yusuf   ( Şen güler )      
2.  Kabil Nasıf  ( Sevinçli )
3.  Ali    Fevzi Şaban 







Resimde gördünüz cami vaktiyle hem ibadet ve Türk örencilerinin okuduğu mektep olarak kullanılmıştı

1956 yılında Cami avlusunda açılan  ilk ana okulunda  resimde gördünüz
Fatma ,Hatice ve  Kadriye ana okul öretmeni görünmektedir.


Adem Zülküf ve arkadaşını  Medrese okul çıkışı çekildikleri resimde görünüyorlar.  




Kuran kursunda okuyan kızlar resimde hatim duğasında.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder